Praktiska tips mot vårtrötthet

Mar 26 ,2017

Äntligen är våren här! När naturen går på högvarv, temperaturen stiger och dagarna blir längre ser vi fram emot lite trädgårdsarbete i den varma vårsolen. Men i stället för att blomma ut som resten av naturen känner vi oss ofta trötta och utmattade – vårtröttheten är här.

Vårtrötthet är ingen sjukdom, utan det beror på omställningsprocesserna i kroppen. När temperaturen och ljusförhållandena skiftar måste kroppen anpassa sin hormonbalans och ämnesomsättning. När solen är framme en längre tid fyller kroppen på sitt lager av lyckohormonet serotonin. Samtidigt produceras mindre av sömnhormonet melatonin. Den här förändringen kräver mycket energi och innan hormonnivåerna balanseras igen känner vi oss trötta och omotiverade. En annan anledning till tröttheten är temperaturökningen. Värmen får blodkärlen att vidga sig och blodtrycket att sjunka. Som tur är tar den här anpassningen oftast inte mer än tre veckor.

För att hjälpa dig bekämpa vårtröttheten och göra det bästa av situationen har vi samlat några praktiska tips på hur du ger kroppen nya krafter:

1. Anpassa din biologiska rytm efter solen Ge inte efter för ditt ökade sömnbehov genom att sova längre på morgonen. Det är bättre att gå och lägga sig tidigt och gå upp med solen. Dagsljuset gör att kroppen producerar lyckohormonet serotonin och minskar produktionen av sömnhormonet melatonin. Det gör det lättare för kroppen att anpassa sig till hormonförändringarna, och du kommer snart att vara i form igen.

2. Drick massor av vatten! När blodtrycket sjunker är det lätt att känna sig svag och trött. Genom att dricka mycket vatten kan du återställa blodtrycket till normal nivå. Man kan säga att vattnet ”späder ut” blodet, vilket gör att det flyter på bättre genom blodkärlen. På så sätt hamnar blodtrycket återigen på en normal nivå.

3. Motionera utomhus Försök stå emot svaghetskänslan så ofta du kan och motionera utomhus. Det spelar ingen roll om du promenerar, joggar eller cyklar: träning stimulerar blodcirkulationen och stärker immunförsvaret. Passa på att låta armarna och benen bada i sol så att kroppen kan ta upp så mycket naturligt ljus som möjligt och fylla på serotoninförrådet.

4. Duscha varmt – och kallt Att duscha kallt efter en varmdusch stimulerar blodcirkulationen och hjälper kroppen att vänja sig vid växlande temperaturer. Efter en kalldusch på morgonen kommer du garanterat att känna dig piggare. Obs! Avsluta alltid duschen med kallt vatten.

5. Hälsosam och lätt mat För att inte tvinga din kropp att arbeta ännu mer bör du undvika fet, tung mat och dela upp måltiderna i flera små portioner. Eftersom kroppen behöver mer vitaminer och proteiner under hormonförändringarna är det bäst att fylla på lagret med en kost rik på fisk, frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.

Läst 3926 gånger
Publicerad in Skönhet och hälsa