Den långa mörka årstiden

Oct 03 ,2016

Vad kan du göra att må bättre under vintermånaderna? 20 minuters solljus per dag kan räcka för att hålla humöret uppe på en frisk människa under höst och vinter. Försök att behålla dygnsrytm och vettiga matvanor och fortsätt att aktivera dig och träffa folk, även om det bär emot.

Många blir allmänt tröttare och mer orkeslösa när höstmörkret obönhörligen sänker sig över Norden. Hör du till dem som vet med dig att humöret sjunker under de mörka månaderna så kan det vara bra att redan nu bestämma dig för hur du ska tackla problemen – innan du sjunkit så djupt att du inte har kraft att söka en lösning.

Är du traditionell dagjobbare har du egentligen bara morgonen och lunchen på dig att insupa lite ljus. Senare i höst har du kanske bara lunchen på dig, beroende på när du börjar jobba. Men det kan räcka enligt Baba Pendse, överläkare i psykiatri vid universitetssjukhuset i Lund.

– Helst ska du vara ute i ljuset 20 minuter i sträck. Det räcker också för att aktivera D-vitaminet, säger han. För den som har några tusenlappar över och tycker att det är värt det går det att köpa särskilda lampor att ha hemma eller på jobbet. Men ger mörkret dig stora problem med sömnen och tröttheten gör det svårt att sköta jobbet, eller du börjar trycka i dig mat så att du går upp kraftigt i vikt, då är det läge att söka professionell hjälp.

Läst 1345 gånger
Publicerad in Skönhet och hälsa